Laduani - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Kim Schenkeveld - WaarBenJij.nu Laduani - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Kim Schenkeveld - WaarBenJij.nu

Laduani

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Kim

20 Juni 2008 | Suriname, Paramaribo

Hoi, hoi,

Hier ben ik weer met mijn laatste berichtje uit Suriname. Ik ben gisteren uit Laduani terug gekomen, 1 dag eerder dan gepland.
En ja, wat zal ik ervan zeggen, het was erg leuk om in het binnenland zo dicht bij de bevolking (de boscreolen) te leven. En dan te zien hoe zij leven. Hoe ze de afwas, het baden, de kleding was en hun behoefte in 1 rivier doen. En hoe brutaal de kinderen zijn geworden, omdat elke week een nieuwe buitenlandse stagiare het dorp komt bezoeken en ze ondertussen dondersgoed weten dat die bakra (blanke) leuke dingen voor ze mee brengt. En hoe het werk op de post eraan toe gaat, hoe weinig middelen aanwezig zijn. En dat je vooral de dagelijkse dingen ziet zoals een verkoudheid,buikpijn en diarree. Maar het was vooral saai, heel saai, dus mijn boek over een drugssmokkelaar is uit, ik heb genaait en gestudeerd, maar voornamelijk gerust op het balkon en in mijn hangmat, want van niets doen wordt je moe. De woensdag was er wel een beetje actie, want toen kwam er een benauwd kindje binnen (ademhaling 60 per minuut), maar weinig mogelijkheden, niet genoeg zuurstof om de nacht door te brengen, maar het vliegtuig om het kindje naar de stad te brengen kwam de volgende dag pas. Gelukkig werd ik donderdag gewekt door het huilende kindje, ze had de nacht overleefd en ik ging met haar mee het vliegtuig in om haar te begeleiden en in de stad nog even in het Diaconesse Ziekenhuis gebleven om het verdere beleid te volgen.
De reis naar Laduani is wel het noemen waard, want dat was een echte belevenis. Met de taxi om 7.15 naar de bus, daar aangekomen, wordt ik omsingeld door Surinamers die me naar Atjoni willen vervoeren, mijn spullen zijn ondertussen al gepakt en voor 70 SRD kan ik met een klein busje meer, maar toen zag ik de omgebouwde truck, dat is pas een echte belevenis. Ik besluit dus met de truck te gaan, want dit is hoe de lokale bevolking naar Atjoni gaat, bepakt en bezakt, de hele truck zit bom vol, om 9.30 vertrekt hij eindelijk, maar dan een stop bij het benzine station, het restaurant, de supermarkt, toen dacht ik dat we eindelijk onderweg zouden gaan naar Atjoni, bleek dat hij bij elk dorpje onderweg stopt om mensen op te halen, af te zetten, post te bezorgen brood te bezorgen of nog wat te kopen, bijvoorbeeld een geroosterde aap. Om 3 uur zouden de laatste boten vertrekken en om 16.30 kon ik me dus niet meer inhouden en heb ik gevraagd hoe lang de reis nog zou duren, ze lachten flink en zeden nog lang. Geduldig wachten dan maar tot we om 17.30 aan kwamen in Atjoni en daar wachtte nog een boot speciaal voor mij,na een uurtje varen kwam ik aan bij de Znding.
Het huisje is oud, maar goed genoeg, drinkwater kan uit een Duwo-tanck worden gehaald (regenwater) en waswater en water om de WC door te spoelen uit de rivier. Maar ik heb me lekker gedoucht wanneer het flink regende en iedereen ging schuilen onder een afdakje.

Tot zover de belevenissen in het binnenland, nu nog even een kleine boodschap doen en een museumpje bezoeken.

  • 20 Juni 2008 - 17:00

    Cees En Siet:

    Heb een goeie terugreis meis!We zien je snel,wanneer je een beetje bijgetankt bent.
    Succes met [her]acclimatiseren,in je eigenste stulpje.


  • 20 Juni 2008 - 18:27

    Anneliek:

    Helaas, aan dit alles komt nu een einde. Goede reis naar huis en geniet van de laatste dag in Paramaribo

  • 21 Juni 2008 - 07:21

    P&m:

    Die truck is het einde, zouden wij ook voor gegaan zijn.We moesten wel lachen dat je pas om 16.30 vroeg hoe lang nog. Echt je bent al aardig ingeburgerd. Wij zien je weer heel graag terug in Nederland hoor!
    Fijne terugreis en je komt er vast nog wel een keertje.

    Groetjes p&m

  • 23 Juni 2008 - 02:51

    Erica:

    Ha Kim,

    Goede reis gehad? Hoe bevalt het om weer thuis te zijn? Vast aan het genieten van je vriendje, de warme douche, je eigen huisje etc....

    -x-
    Erica

  • 28 September 2018 - 04:07

    Janneke Branger:

    Met plezier heb ik jouw verslag van 10 jaar geleden gelezen. Vooral in Ladoani was ik geïnteresseerd omdat ik daar van 1971 tot '75 gewerkt heb. Toen was de poli nog volop voorzien van medicijnen. Je had in mijn tijd ook een normaal bed aangeboden gekregen op één van onze logeerkamers. Ik was verpleegkundige en in het huis waar jij logeerde woonde toen de arts, Miep Dekker. Ik woonde in het stenen huis naast de polikliniek. Jammer, dat je niet meer beleefd hebt dan snotneuzen, want ik maakte er dingen mee, die je in Nederland amper meer tegenkomt. In het begin ging ik er van over mijn nek. Zoals de bietjoe, een larf van de één of andere vlieg, die een abces gaf onder de hele hoofdhuid, patiënten bomvol met wormen die ter plekke uitgebraakt werden, verzuimde dwarsliggingen, afgehakte ledematen en ga maar door. Omdat de arts vaak op andere plaatsen zat moest je dit zelf oplossen. Van 18 uur tot 6 uur had je geen radioverbinding meer. Maar ik begreep uit jouw verslag dat de medische voorzieningen daar wel erg verslechterd zijn, zeker sinds de regering de subsidies ingetrokken heeft. Indertijd was alles gratis, de salarissen en medische hulp werden door de zending betaald en met die subsidie natuurlijk. Die grote vlinder is de atlasvlinder, dit ter kennisgeving. Leuk verslag. Groeten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

co-schap Heelkunde in Suriname

Recente Reisverslagen:

24 Juni 2008

Weer in het land!

20 Juni 2008

Laduani

13 Juni 2008

Klaar voor vertrek

09 Juni 2008

Post! En Galibi

02 Juni 2008

Jungle-avontuur
Kim

co-schap Heelkunde in Suriname

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 2072
Totaal aantal bezoekers 17026

Voorgaande reizen:

07 April 2008 - 21 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: